Prekwalifikacja w Wielkiej Brytanii

Kolejnym systemem certyfikacji, który badaliśmy dziesięć lat temu na zlecenie ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju jest system obowiązujący w Wielkiej Brytanii. W międzyczasie Zjednoczone Królestwo wyszło z Unii, niemniej rozwiązania opisywane w Raporcie „Ewaluacja rozwiązań stosowanych w celu oceny i wyboru ofert w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego w projektach drogowych i kolejowych realizowanych w ramach POIiŚ wobec rozwiązań stosowanych w innych krajach członkowskich UE” były zgodne z ówczesnym prawem unijnym. Można czerpać do woli.

ETAP 1 - WERYFIKACJA ZDOLNOŚĆI WYKONAWCY

We współpracy zamawiających i wykonawców zostały opracowane standardowe formularze prekwalifikacyjne, służące do opisu potencjału wykonawców (pierwotnie PAS 91:2013 Construction Prequalification questionnaires, od kwietnia 2023 zastąpione przez common assessement standard). W dalszej części omawiam PAS 91:2013. W międzyczasie uległa również (dwukrotnie) zmianie nazwa polskiego odpowiednika Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad: w czasie badania była to Highways Agency, następnie Highways England, a obecnie National Highways (to chyba dobrze, że nazwa naszej GDDKiA tyle lat się nie zmienia).

Utworzono system certyfikujący wykonawców: Constructionline. W ramach systemu weryfikowane są kwalifikacje wykonawców robót budowlanych (zarówno wielkich, wielobranżowych lub pełniących role generalnego wykonawcy, jak i małych, wyspecjalizowanych w określonego rodzaju pracach), firm inżynierskich i dostawców materiałów. Wydawane przez system certyfikaty potwierdzają zdolność wykonawcy do realizacji określonych rodzajów robót do sprecyzowanej wartości. Constructionline jest projektem partnerstwa publiczno-prywatnego między firmą Capita i the Department for Business Innovation & Skills.

Formularze prekwalifikacyjne PQP (Pre-Qualification Pack) wymagają od wykonawcy podania szeregu informacji.

  1. Dane wykonawcy: wykonawca określa formą prawną, strukturę właścicielską, w tym podmioty powiązane, siedzibę, oddziały itp. dane,
  2. Brak przesłanek wykluczenia: wykonawca musi wykazać, że nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o zamówienia publiczne (na podstawie przesłanek stanowiących implementację dyrektyw),
  3. Zdolność ekonomiczna i finansowa: wymagane są sprawozdania finansowe (a w przypadku nowych podmiotów projekcje finansowe), które są kompleksowo oceniane w oparciu o metodologię określoną przez Office of Government Commerce w podręczniku Supplier financial appraisal guidance ,
  4. Doświadczenie i zdolność techniczna: wymagane jest wcześniejsze wykonanie co najmniej dwóch zamówień określonego rodzaju,
  5. Kwalifikacje personelu: należy podać liczbę osób zatrudnionych na różnych stanowiskach, w tym liczbę kadry zarządzającej, a w przypadku usług inżynierskich również szczegółowe informacje dotyczące kwalifikacji personelu potwierdzających zdolność realizacji określonego rodzaju zamówień,
  6. Standardy w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (BiOZ): wykonawca musi wypełnić szczegółowy formularz opisując w jaki sposób realizuje standardy BIOZ, może również przedłożyć certyfikat wydawany przez instytucje certyfikujące (m. in. przez Highways Agency), który potwierdza przestrzeganie zasad,
  7. Zarządzanie środowiskiem: wykonawca musi wypełnić szczegółowy formularz opisując sposób zarządzania środowiskiem, może również przedłożyć certyfikat (ISO 14001, EMAS lub równoważny), który potwierdza przestrzeganie zasad,
  8. Równe szanse i różnorodność (Equal Opportunity and Diversity): wykonawca powinien przedstawić sposób wspierania polityki równości, przeciwdziałania wykluczeniu, afirmacji grup upośledzonych itp.,
  9. Ubezpieczenie: wykonawca musi posiadać ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej oraz ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej pracodawcy (Employers Liability Insurance), a w stosownych przypadkach również ubezpieczenie od odpowiedzialności zawodowej.

Wykonawcy mogą również podać informacje dodatkowe dotyczące członkostwa w organizacjach profesjonalnych, stowarzyszeniach, izbach gospodarczych oraz informacje o posiadanych certyfikatach jakości (ISO 9001 lub równoważnych).

Formularze prekwalifikacyjne określają nie tylko zakres wymaganych informacji, lecz również sposób ich weryfikacji oraz kryteria uzyskania oceny pozytywnej. Są one określone w sposób opisowy, zwykle bez wskazywania minimalnych wartości liczbowych.

A. Zdolności techniczne

W celu oceny zdolności technicznych wymaga się wskazania roli jaką pełnił wykonawca w poprzednich zamówieniach. System przewiduje możliwość wymagania doświadczenia w 23 obszarach:

  1. działania jako zintegrowany zespół np.: zamawiający, łańcuch dostawców, inni usługodawcy,
  2. współdziałania i rozumienia oczekiwań zainteresowanych stron i osób trzecich, w tym opinii publicznej,
  3. niezwłocznego i dokładnego odpowiadania na korespondencję zamawiającego, pytania, opinie,
  4. rzetelnego zarządzania jakością, zarządzania budżetem, zarządzania projektem i procesem kontroli kosztów (zgodnie z międzynarodowymi normami zapewnienia jakości),
  5. identyfikacji i zarządzania ryzykiem w imieniu zamawiającego,
  6. kompleksowego i dokładnego utrzymywania baz danych materiałów/dokumentów,
  7. pełnienia roli głównego wykonawcy,
  8. pełnienia roli projektanta,
  9. opracowania i/lub stosowania się do decyzji środowiskowej,
  10. opracowania kosztów docelowych (Target Cost),
  11. przygotowywania projektów decyzji i zarządzania projektem poprzez badanie opinii publicznej,
  12. prowadzenia prac i badań geotechnicznych,
  13. przygotowania sprawozdań z oceny ekonomicznej,
  14. sporządzenia prognozy ruchu,
  15. solidnego zarządzania projektem i prognozowania czasu trwania projektu,
  16. zgodności z planem zapewnienia jakości prac,
  17. dokonywania zamówień „zaprojektuj i zbuduj” i/lub zamówień na dostawy,
  18. zarządzania ruchem,
  19. świadczenia usług utrzymania letniego / zimowego dróg,
  20. zarządzania, projektowania, zlecania i nadzorowania prace konserwacyjnych na sieci dróg,
  21. opracowania ulepszeń sieci drogowej lub innych aktywów,
  22. utrzymywania sieci dróg w stanie sprawności i bezpieczeństwa,
  23. dostarczenie informacji na temat wykonywania prac, wypadków, innych zdarzeń i tras alternatywnych.

W zależności od zakresu prac przewidywanych do realizacji w ramach konkretnego zamówienia, zamawiający wybiera spośród powyższych 23 obszarów te, w których zdolności techniczne muszą zostać zademonstrowane przez wykonawców (przy pozostałych wpisując adnotację „nie dotyczy”).

Wykonawca, który prezentował już swoje doświadczenie w powyższych obszarach może wskazać jedynie numer kontraktu (który jest w systemie Constructionline). Jeśli wykonawca chce powołać się na nowe referencje może wskazać nowy kontrakt, w ramach którego realizował poszczególne działania i opisać w jaki sposób je realizował (dla opisu każdego z obszarów można użyć 100 wyrazów). Wykonawca, który jeszcze nie zdobył doświadczenia w określonym zakresie, powinien opisać planowany, projektowany sposób podejścia do realizacji powyższych zakresów czynności.

Ocena zdolności technicznych następuje w ramach każdego z obszarów wskazanych w ogłoszeniu, przy czym każdy z obszarów może być potwierdzony tylko jedną referencją. Wykonawca może przedstawić do oceny nie więcej, niż 10 kontraktów (w przypadku konsorcjum, każdy z członków max. 5 kontraktów), wskazując dla każdego z obszarów tylko jeden z nich.

Brane pod uwagę są jedynie zamówienia realizowane w ciągu ostatnich 5 lat (dla robót budowlanych) lub 3 lata (dla usług), przy czym w tym okresie zamówienie musiało być realizowane przez rok. Oznacza to, iż można wskazać zamówienia nie zakończone, o ile rozpoczęły się co najmniej rok przed publikacją ogłoszenia o zamówieniu, lecz nie można wskazać zamówień, które zakończyły się wcześniej, niż 4 (2) lata przed publikacją ogłoszenia (w ciągu ostatnich 5(3) lat nie były realizowane przez 12 miesięcy).

Co do zasady, wykonawca winien wykazać doświadczenie w realizacji zamówień podobnych do przedmiotu konkretnego postępowania co do wielkości, zakresu i złożoności. Tym niemniej, Highways Agency akceptuje inne, niż drogowe projekty infrastrukturalne wykazujące duże podobieństwo dyscyplin technicznych.

Nie są akceptowane referencje wystawiane przez podmioty powiązane z wykonawcą. Poprzedni zamawiający musi być niezależny od wykonawcy. Uwzględniane jest doświadczenie zdobyte przez wykonawcę w ramach konsorcjum.

B. Sytuacja ekonomiczna

Ocena sytuacji ekonomicznej jest oparta na sprawozdaniach finansowych, prognozach finansowych (cash flow) oraz informacji bankowej na temat posiadanych środków i zdolności kredytowej. Dokumenty te są wymagane od każdego członka konsorcjum, a w przypadku, gdy wykonawca należy do grupy kapitałowej, również od podmiotu stojącego na czele grupy.

Kilka wskaźników powinno spełniać poniższe wymagania:

  1. Wskaźnik płynności bieżącej (aktywa bieżące / pasywa bieżące) powinien być wyższy, niż 0,8 chyba, że są okoliczności łagodzące i pod warunkiem, że następny wskaźnik spełnia wymaganie.
  2. Wskaźnik długu od kapitału własnego (zobowiązania ogółem / kapitał własny) nie może być wyższy, niż 4.
  3. Strata przed opodatkowaniem nie może przekroczyć 50% aktywów netto.
  4. Strata przed opodatkowaniem nie może przekroczyć 5% obrotów i nie może trwać dłużej, niż dwa ostatnie lata.
  5. Roczny przychód wykonawcy musi być 4-krotnie wyższy od rocznej wartości zamówienia (CVT: the Annualised Contract Value/Turnover), przy czym, jeśli jest to jedyny wskaźnik, który nie jest spełniony, wykonawca zostanie zaakceptowany, o ile przedstawi gwarancję spółki-matki (PCG: Parent Company Guarantee) lub inną odpowiednią (jeśli nie jest członkiem grupy kapitałowej).

Dodatkowo wykorzystywane są informacje wywiadowi gospodarczej Dun & Bradstreet (ciekawe czy ktoś by w Polsce zaakceptował korzystanie z prywatnej wywiadowni gospodarczej). Wykonawca, który np. otrzymał od D&B wskaźnik ryzyka na poziomie 4 jest wykluczany.

Wartość zamówień, o które może się ubiegać wykonawca - notacja (Notation) jest wyznaczana jako średnia z dwóch wskaźników:

1) wskaźnika finansowego: [(5 x aktywa netto) + (0,33 x przychód)] / 2

2) wskaźnika doświadczenia: średnia wartość dwóch największych zamówień danej kategorii wykonanych w ciągu ostatnich trzech lat przemnożona przez wskaźnik, którego wartość zależy od rodzaju robót (dla infrastruktury wynosi 2), dla usług inżynierskich zawsze wynosi 2.

Notacja nie może być jednak wyższa niż 125% największej referencji i nie wyższa, niż 75% przychodu.

Wysokość notacji jest określana w treści ogłoszenia o zamówieniu w zależności od szacowanej wartości zamówienia. Wykonawca zarejestrowany w systemie Constructionline z wartością notacji niższą od wymaganej (dla danego rodzaju robót) nie może ubiegać się o zamówienie. Wykonawca niezarejestrowany w systemie Constructionline powinien przedstawić informacje umożliwiające wyliczenie notacji.

W wyniku pierwszego etapu prekwalifikacji wykonawcy, którzy nie wykazali zdolności do realizacji zamówienia zostają wykluczeni (nie przechodzą do etapu drugiego). Nie powstaje na tym etapie ranking wykonawców (wszyscy są traktowani jako równie wiarygodni).

ETAP 2 - TWORZENIE KRÓTKIEJ LISTY

Drugi etap prekwalifikacji polega na tworzeniu krótkiej listy (zwykle do składania ofert zaprasza się 5 wykonawców). Na tym etapie stosowane są kryteria kwalifikacji z określonymi wagami pozwalające na utworzenie rankingu wykonawców.

Highways Agency stosuje dwie metody tworzenia krótkiej listy: z użyciem lub bez używania kryterium StART. Kryterium StART jest używane w przypadku zamówień większej wartości (zwykle powyżej 20 mln £). W takim przypadku wagi kryteriów prekwalifikacji są następujące: StART – 60%, doświadczenie – 35 %, wartość dodana – 5%. W przypadku, gdy kryterium StART nie jest stosowane, wagi wynoszą: doświadczenie – 95%, wartość dodana – 5%.

A. Doświadczenie wykonawcy

Doświadczenie wykonawcy (PPD: Past Performance Data) wydaje się najważniejszym kryterium kwalifikacji. W przypadku standardowych zamówień mniejszej wartości (gdy StART nie jest stosowany) jest to kryterium o wadze 95%.

Przy ocenie doświadczenia nie przyznaje się punktów za większą liczbę wykonanych zamówień. Wręcz przeciwnie, ocenie podlegają wyłącznie dwa zamówienia podobne, również w przypadku konsorcjum każdy jego członek musi przedstawić dwie podobne referencje (co do zasady nie bada się doświadczenia podwykonawców).

Brane pod uwagę są jedynie zamówienia realizowane w ciągu ostatnich 8 lat (obowiązuje dla robót budowlanych), przy czym w tym okresie zamówienie musiało być realizowane przez rok. Oznacza to, iż można wskazać zamówienia nie zakończone, o ile rozpoczęły się co najmniej rok przed publikacja ogłoszenia o zamówieniu, lecz nie można wskazać zamówień, które zakończyły się wcześniej, niż 7 lat przed publikacją ogłoszenia.

Co do zasady, wykonawca powinien wykazać doświadczenie w realizacji zamówień podobnych do przedmiotu konkretnego postępowania co do wielkości, zakresu i złożoności. Tym niemniej, Highways Agency akceptuje inne, niż drogowe projekty infrastrukturalne wykazujące duże podobieństwo dyscyplin technicznych. Stopień podobieństwa jest przedmiotem oceny. Nie są akceptowane referencje wystawiane przez podmioty powiązane z wykonawcą.

Poprzedni zamawiający musi być niezależny od wykonawcy. Referencje musza być wystawiane na formularzu stanowiącym część PQP i muszą być podpisane przez klienta (poprzedniego zamawiającego), dotyczy to również zamówień wykonanych na rzecz Highways Agency. Klient podpisujący referencje zobowiązuje się jednocześnie dokonać oceny jakości wykonania zamówienia w trakcie kwalifikacji na żądanie zamawiającego w terminie 10 dni roboczych (w przypadku nie dochowania terminu wykonawca otrzyma za te referencje 0 pkt). A w Polsce cięgle akceptujemy jednozdaniowe referencje i uważamy, że zamawiający nie ma prawa oczekiwać od poprzedniego zamawiającego jakichkolwiek informacji dodatkowych – ciekawe dlaczego?

Uwzględniane jest doświadczenie zdobyte przez wykonawcę w ramach konsorcjum.

Dwa kontrakty referencyjne podlegają ocenie pod kątem jakości wykonania oraz stopnia podobieństwa do zamówienia będącego przedmiotem postępowania. W przypadku, gdy poprzednie zamówienie było realizowane na rzecz Highways Agency, bierze się pod uwagę oceny przyznawane na bieżąco przez zamawiającego swoim wykonawcom (MST: Motivating Success Toolkit).

Wykonawca powołujący się na kontrakt podlegający ocenie według MST (tylko zamówienia większej wartości), nie musi przedstawiać żadnych danych dotyczących doświadczenia (poza numerem umowy, na którą się powołuje) . W przypadku, gdy wykonawca wskazuje inną umowę, musi wypełnić formularze zawierające samoocenę realizacji umowy w oparciu o 5 niżej wymienionych kryteriów. Samoocena (dla każdego z kryteriów nie więcej, niż 2 strony A4) musi być poparta dowodami. Przedłożona przez wykonawcę samoocena jest weryfikowana przez dwóch niezależnych audytorów, którzy dokonują oceny punktowej. Równolegle poprzedni zamawiający jest proszony o dokonanie oceny pracy wykonawcy na tym kontrakcie (według tych samych kryteriów). Oceny te są dodawane, z tym że ocena klienta jest mnożona przez 2, natomiast średnia ocena przyznana przez audytorów przez 1.

1. Jakość wykonania

Kryteria oceny jakości wykonania wcześniejszych zamówień są następujące:

  1. ogólne zadowolenie klienta z produktu: czy osiągnięto zakładane cele,
  2. ogólne zadowolenie klienta ze świadczonych przez wykonawcę usług: organizacja pracy i zarządzanie, zatrudnianie specjalistów, dostawców, podwykonawców, relacja i komunikacja z klientem oraz interesariuszami, zarządzanie wartością, zarządzanie zmianą, zrównoważony rozwój,
  3. „od razu dobrze” (Right First Time): unikanie konieczności powtórnego wykonywania robót, poprawianie błędów bez czekania na polecenie, czerpanie nauki z dobrej praktyki,
  4. rzetelność szacowania kosztów: zdolność szacowania budżetu, prognozowania zmian, przewidywania kosztów,
  5. rzetelność szacowania terminów: zdolność przewidywania terminów realizacji, umiejętność tworzenia harmonogramów, konieczność zmian harmonogramu.

Ocena spełniania każdego z w/w kryteriów odbywa się na skali 0-10, gdzie 0 – zupełnie niezadowalający, 2 – bardzo niezadowalający, 4 – trochę niezadowalający, 5 – ani zadowalający ani nie, 6 – zadowalający, 8 – wysoce zadowalający, 10 – całkowicie zadowalający.

2. Stopień podobieństwa

Stopień podobieństwa zamówienia referencyjnego do tego, które jest przedmiotem postępowania jest mierzony przy użyciu kilku kryteriów, z których 5 jest obligatoryjne, pozostałe powinny być dobrane by odzwierciedlić specyfikę przedmiotu zamówienia. Obligatoryjne kryteria uwzględniają następujące cechy kontraktu:

  1. Rodzaj prac: budowa, przebudowa, modernizacja, remont, zaprojektuj i zbuduj, utrzymanie itp.
  2. Wartość zamówienia: całkowita lub średnioroczna,
  3. Czas realizacji: jak dawno roboty zostały ukończone lub stan zaawansowania (jeśli trwają),
  4. Typ kontraktu: Highways Agency rozróżnia ogólne warunki ECI, ECC, DBFO, MAC, TechMAC, NEC, na gruncie polskim można byłoby wyróżnić: FIDIC, wynagrodzenie kosztorysowe, wynagrodzenie ryczałtowe,
  5. Komunikacja: z klientami, interesariuszami, administracją, lokalną społecznością itp.

Dodatkowo, stosownie do okoliczności, mogą być stosowane dodatkowe kryteria:

  1. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR): czynniki społeczne, ekonomiczne i ekologiczne,
  2. Zarządzanie ruchem: dane na temat wielkości ruchu drogowego „dotkniętego” realizacją kontraktu,
  3. Sąsiedztwo: bliskość i liczebność mieszkańców „dotkniętych” realizacją kontraktu,
  4. Lokalizacja: droga krajowa, lokalna, teren zurbanizowany, wiejski,
  5. Technologia: np. procent ceny przeznaczony na zarządzanie ruchem, systemami informatycznymi,
  6. Inne, odzwierciedlające specyfikę zamówienia.

Przed publikacją ogłoszenia o zamówieniu dobierane są nie tylko kryteria (wszystkie mają tę samą wagę), ale i sposób ich oceny. To może być tak proste, jak różnice procentowe dla kryterium wartości umowy lub bardziej opisowe, na podstawie konkretnego zamówienia.

Jednak sposób oceny podobieństwa umowy nie jest udostępniany wykonawcom. Skandal, nie-do-wiary! Ocena jest dokonywana na skali 1-5, gdzie: 1 – żadnego związku, 2 – słaby związek, 3 – podobieństwo, 4 – duże podobieństwo, 5 – zupełne podobieństwo).

Sumaryczna ocena Doświadczenia wykonawcy to średnia z iloczynu punktów przyznanych każdemu z dwóch kontraktów za jakość i za podobieństwo.

B. Wartość dodana

W wyniku wieloletnich doświadczeń w stosowaniu doświadczenia wykonawcy jako podstawowego kryterium kwalifikacji, stwierdzono, że konieczne jest dodatkowe kryterium, w ramach którego będzie możliwa ocena dodatkowych przewag, mocnych stron wykonawcy (np. znajomość otoczenia lokalnego , posiadanie unikalnych kwalifikacji). Kryterium takie (o wadze 5%) to wartość dodana (Addend Value). Wykonawcy mogą załączyć do wniosku dwustronicowe opracowanie prezentujące wartości, jakie mogą wnieść do realizacji zamówienia.

Ocena jest dokonywana z punktu widzenia realizacji kontraktu. Aby umożliwić zamawiającemu uwzględnienie unikalnych okoliczności i nie ograniczać wykonawców w składaniu propozycji – nie są określane żadne kryteria oceny. W celu zapewnienia obiektywizmu oceny, jest ona dokonywana po zakodowaniu opracowań, tak, iż osoba dokonująca oceny nie zna autora opracowania.

C. StART (Strategic Alignment Review Tool)

Dostosowanie strategiczne polega na realizacji wyższej wydajności przez osiągnięcie dopasowania pomiędzy strategią biznesową, strukturą i konkurencyjnym środowiskiem. Odnosi się również do relacji zbieżności pomiędzy kilkoma organizacjami i w tym znaczeniu jest przedmiotem oceny przez Highways Agency. Przedmiotem oceny jest stopień zgodności wykonawcy ze strategią zamawiającego. Narzędzia oceny zostały wypracowane we współpracy z wykonawcami.

Wartości, których zrozumienia oczekuje zamawiający są definiowane w sposób następujący:

  1. Przywództwo (Lidership): Chcemy, aby nasi wykonawcy wspierali nas nie tylko poprzez wzorową realizację umów, ale również przez współpracę z nami, aby wypełnić nasze plany strategiczne. Będziemy wybierać do współpracy zdecydowanie prowadzone organizacje, które zaangażują się we współpracę z nami długoterminowo i na wszystkich poziomach, będą wnosić swój wkład i wpływać na kierunki rozwoju.
  2. Współpraca (Collaboration): Społeczeństwo polega na naszych drogach. Zwiększając efektywność i użyteczność dróg dla ich użytkowników oraz społeczności, chcemy blisko współpracować z wykonawcami – musimy podnieść zasady współpracy na nowy poziom. Dlatego chcielibyśmy pracować z wykonawcami, którzy chcą porozumienia ponad podziałami, którzy budują zintegrowane relacje, którzy są dobrze poinformowani i reagują na uzyskiwane informacje, którzy są otwarci i dzielą się opiniami, aby budować zaufanie, zarządzać ryzykiem i wnieść wartość dodaną.
  3. Łańcuch zakupów (Supply chain): Potrzebujemy łańcucha dostaw, który jest całkowicie zgodny z naszymi planami strategicznymi, wartościami i zasadami, i działa na wszystkich poziomach, aby zapewnić najlepsze dla nas rezultaty. W związku z tym oczekujemy od naszych wykonawców rozwoju wiedzy, zdolności i metod pracy z ich własnymi wewnętrznymi i zewnętrznymi łańcuchami dostaw w celu efektywnej realizacji celów spójnych z naszym programem strategicznym.
  4. Dostarczanie wartości (Delivering value): My, podobnie jak w przypadku wszystkich instytucji rządowych, stajemy ciągle wobec wyzwania realizacji naszych celów mniejszymi nakładami. Dlatego chcemy, aby nasi wykonawcy mobilizowali wszystkie swoje talenty i zasoby, aby pracować mądrzej i wydajniej, na przykład poprzez innowacje i usprawnienia procesów.
  5. Różnorodność i włączenie (Diversity and inclusion): W pełni popieramy program rządowy, aby zapewnić możliwość i odzwierciedlać różnorodność w społeczeństwie i wierzymy w korzyści biznesowe, które wypływają z zapewnienia równych szans, różnorodności i integracji społecznej. Dlatego wymagamy od naszych wykonawców, aby korzystali z talentów najszerszego rynku pracy oraz zapewnienia, że ich polityka i praktyka zatrudnienia zapewnia równość szans i równe traktowanie.
  6. Zrównoważony rozwój (Sustainability): Pracujemy nad tym, by stać się naprawdę zrównoważoną organizacją poprzez uwzględnianie naszego oddziaływania na środowisko, społeczeństwo i gospodarkę. Dlatego wymagamy od naszych wykonawców dostarczania lepszych produktów i usług, to jest takich, których oddziaływanie na środowisko zostało zmniejszone, cechują się czystszymi, bardziej wydajnymi procesami produkcji ze znikomym udziałem odpadów, uwzględniają różne potrzeby ludzi, ich wpływ na zdrowie i dobrobyt społeczności lokalnych.

Dla każdej z powyższych zasad oczekuje się od wykonawców wykazania zrozumienia na czym polegają te wartości, zaprezentowania co wykonawca czyni, aby je wspierać i pogłębiać. To wszystko brzmi w większości jak bajka o żelaznym wilku. Niemniej w wyroku KIO 1908/22 Izba potwierdziła legalność prezentowanego podejścia (bez ekscesów, na które zwracałem uwagę w przypisach). Czyli można, trzeba tylko chcieć.

Powyższy tekst ukazał się na łamach Miesięcznika Zamówenia Publiczne. Doradca.

Autor: Dariusz KOBA